Suwnica jest dźwignicą, czyli urządzeniem służącym do transportowania ładunków w trzech płaszczyznach góra/dół (mechanizm podnoszenia i opuszczania), przód/tył (jazda po torowisku całego urządzenia) oraz prawo/lewo (mechanizm jazdy wózkiem po dźwigarach/pomostach). Wykorzystywane bardzo często w przemyśle, produkcji oraz branży transportowej. W dzisiejszym wpisie przedstawimy w sposób graficzny budowę suwnic i opiszemy poszczególne jej elementy.
Suwnica budowa – opis i podział
Suwnice możemy podzielić ze względu na sposób poruszania się po torowisku i tak mamy:
- Suwnice natorowe – najczęściej spotykane w przemyśle, gdzie pomosty poruszają się po torowisku umieszczonym na ścianach hal lub słupach a same pomosty jeżdżą po nim od góry.
- Suwnice podwieszane – rzadko spotykane w przemyśle stosowane na niewysokich halach, gdzie zależy nam na maksymalnym wykorzystaniu wysokości podnoszenia. Jako że cala konstrukcja pomostu znajduje się poniżej torowiska, możliwe jest położenie torów jezdnych praktycznie pod samym dachem.
- Suwnice wspornikowe – pomost suwnicy jest wsparty na torowisku umieszczonym na jednej ze ścian.
- Suwnice bramowe – konstrukcja wsporcza pomostu jest umieszczona na torowisku znajdującym się na ziemi. Bardzo często spotykane na zewnątrz, oraz często wykorzystywane do rozładunków w transporcie wodnym i kolejowym.
- Suwnice półbramowe – jest to połączenie dwóch sposobów podparcia pomostu suwnicy, czyli z jednej strony torowisko znajduje się na ziemi jak przy suwnicy bramowej, zaś drugie znajduje się na ścianie budynku lub słupach.
Gdy wiemy już, jak dzielimy suwnice, możemy się skupić na konkretnych mechanizmach i elementach
Mechanizm podnoszenia
- Silnik
- Sprzęgło
- Hamulec
- Przekładnia
- Bęben z liną
- Lina
Liny są jednym z najczęściej stosowanych cięgien nośnych w suwnicach. Dlatego też przyjrzymy się bliżej tak różnym metodą przewinięcia liny jak samej jej budowy.
Budowa samej liny
Rodzaje lin stalowych
Mechanizm jazdy wózka
Jest to układ składający się z silnika elektrycznego który napędza koła jezdne
Mechanizm jazdy suwnicy
Jego Budowa jest bardzo podobna do jazdy wózka czyli składa się tak naprawdę z dwóch głównych elementów czyli silnika elektrycznego który napędza koła jezdne.
Sposoby sterowania
Zdalne sterowanie
Sterowanie na przewodzie (wędka)
Nastawniki
Materiały pochodzą z materiałów dostępnych na stronie firmy ABUS, GH, PolBeris oraz „KIM” Krystian Banach.